Edukacja przez Szachy w Szkole
Projekt Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole” jest adresowany do szkół podstawowych i skierowany do dzieci w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Przy realizacji tego projektu PZSzach współpracuje z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz z Ministerstwem Sportu i Turystyki.
O wprowadzeniu szachów do szkół jako efektywnej formy wspomagania nauczania mówiło się od dawna, a możliwość realizacji tego projektu w skali ogólnopolskiej pojawiła się w 2012 roku, kiedy to Parlament Europejski przyjął tekst deklaracji wzywający wszystkie kraje członkowskie do wprowadzenia nauczania szachów w placówkach oświatowych.
Korzyści z udziału w projekcie dla dzieci:
- rozwinięcie zmysłu twórczego, intuicji oraz pamięci;
- nabycie umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji;
- wyrobienie koncentracji, cierpliwości i wytrwałości;
- ukształtowanie motywacji i determinacji do realizacji celu
Celem nadrzędnym udziału dzieci w projekcie jest poprawa wyników nauczania wszystkich pozostałych przedmiotów szkolnych oraz rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Poza wariantem edukacyjnym uczestnictwo dzieci w projekcie daje im szansę udziału w turniejach szachowych, a także stwarza szansę przeżycia niesamowitej przygody. Szachy mogą stać się pasją na całe życie (źródło: PZSzach)
W roku szkolnym 2014/2015, dzięki staraniom P. Doroty Surman, do w/w projektuprzystąpiła nasza szkoła (jako pierwsza w Chorzowie).Zagadnienia szachowe, w ramach tego projektu, realizowali,z powodzeniem, uczniowie kl. I f. Oto ich zdanie na temat szachów w szkole:
- „Szachy są dla mnie frajdą, analizą, trochę trudnością. A przede wszystkim grą. Wierzę, że mi się uda wygrać w szachy”
Martyna Szaton - „Szachy są dla mnie dobrą grą, analizą, myśleniem, frajdą. Bardzo je lubię, są dla mnie łatwością. Lubię w nie grać i wygrywać. Szachy są najlepsze”
Mateusz Litkowski - „Szachy są dla mnie super i trudne”
Dominik Ciski - „Szachy są dla mnie najlepsze, są analizą”
Maja Dziuk - „Szachy są dla mnie analizą, grą do myślenia. Lubię też grać i rozwiązywać zadania”
Karolina Kolebska - „Szachy są dla mnie fajną grą. Lubię grać w szachy. Lubię dzięki nim spędzać czas”
Kamil Kos - „Szachy są dla mnie dobrą grą”
Marta Długosz - „Szachy są dla mnie analizą i zabawą”
Dorian Olejniczak - „Szachy są dla mnie super frajdą i analizą. Szachy są najlepsze na świecie. Lubię grać w szachy”
Kuba Lisiak - „Szachy są dla mnie analizą. Szachy są dla mnie trudne”
Robert Grabowski - „Szachy są dla mnie analizą”
Mateusz Zmuda - „Szachy są dla mnie analizą, miłością, frajdą. Lubię grać w szachy”
Julka Konieczny - „Szachy są dla mnie fajną zabawą i nauką. Szachy są dla mnie analizą i frajdą”
Kosma Grzesik - „Szachy są dla mnie analizą i zabawą. Lubię grać w szachy. Czasami są trudne, ale daję sobie radę. Gdy gram w szachy, to lubię ruszać się wieżą, bo lubię zbijać różne figury”
Daria Śliwa - „Szachy są dla mnie myśleniem”
Kacper Cierpioł - „Szachy są dla mnie analizą, frajdą. Lubię grać w szachy”
Laura Surmiak - „Szachy dla mnie są pomyślnością, fajną grą i dużą naprawdę frajdą”
Weronika Łubkowska - „Szachy są dla mnie zabawą”
Maciek Kisil - „Szachy są dla mnie analizą, myśleniem, frajdą i lubię w nie grać”
Natalia Podymska - „Szachy są dla mnie fajną grą”
Kuba Musik - „Szachy są dla mnie analizą”
Szymon Mościński
Galeria ulubionych figur szachowych uczniów klasy 1f
W roku szkolnym 2015/2016 do II edycji projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole” przystępują uczniowie klasy I a.