E-twinning Project 2016/2017

Szkoła Podstawowa  nr 17, POLSKA –

Otepaa Gumnaasium, ESTONIA

 

Drugi semestr współpracy polsko – estońskiej rozpoczęliśmy od wysłania naszym zagranicznym partnerom świątecznej paczki. Znalazły się w niej samodzielnie wykonane przez uczniów klasy 2a kartki świąteczne z życzeniami w języku angielskim, choinki wykonane techniką orgiami, ulotki, mapy i przewodniki w j. angielskim po zabytkach Chorzowa, kalendarz na 2017 rok, oraz maskotki, smycze  i słodkości – śląskie kopalnioki.  Nasza paczka  bardzo spodobała się naszym zagranicznym partnerom.

Uczniowie ze szkoły w Otepaa nie pozostali nam dłużni i w niedługi czas potem odwdzięczyli się nam  listem z kartkami świątecznymi i paczką z okazji walentynek. Dostaliśmy piękne kartki serduszka, przewodnik po Estonii, mapę-puzzle, karty do gry z krajobrazami Estonii, mapę, flagę i tradycyjne słodycze.

Aby wykonać kolejny projekt zatytułowany – Moje państwo, moje miasto i JA, ukazujący godne polecenia miejsca w Polsce i Chorzowie okiem drugoklasistów, poznaliśmy na kółku języka angielskiego niezbędne słownictwo i wyrażenia. Po ich przyswojeniu klasa przystąpiła do przygotowania plakatu. Na wcześniej przygotowanych konturach mapy Polski uczniowie przyklejali swoje zdjęcia z podróży po kraju. Dominowały polskie góry, morze, ale też miasta – Chorzów i Kraków. Następnie uczniowie opisali w j. angielskim miasta i obiekty, a odrysowaną mapę Polski pokolorowali w barwy flagi. Cala klasa podpisała się na plakacie. Przygotowanie takiego plakatu pełniło funkcje aktywizującą i integracyjną. Uczniowie zaktywizowani do działania chętniej uczyli się nowego słownictwa, współpracowali ze sobą, dzielili się pracą i spostrzeżeniami, by wspólnie wykonać zadanie. Podczas pracy nad plakatem mimowolnie ujawniali swoje możliwości i umiejętności, oraz swoje mocne i słabsze strony.

W ramach poszerzenia słownictwa z języka angielskiego i wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych uczniowie wykonywali zadania dotyczące świąt kulturowych takich jak St. Valentine’s Day (Walentynki), Shrove Thursday (Tłusty Czwartek), St. Patrick’s Day (Dzień św. Patryka), Mother’s Day (Dzień Matki), International Children’s Day (Dzien Dziecka).

Uczniowie poszerzyli zasób czasowników, rzeczowników, poznawali krótkie przydatne w codziennej komunikacji zwroty. Podany zasób słownictwa i gramatyki utrwalali w grach edukacyjnych, krzyżówkach, wykreślankach. Uczniowie grali w karty, śpiewali piosenki, uzupełniali luki w tekstach, uczyli się krótkich wierszy, wykonywali laurki, odgrywali scenki.

Udział w projekcie e-Twinning pełnił głównie funkcję aktywizującą; strona aktywną na lekcji byli uczniowie, a nie nauczyciel. Miał on zachęcić uczniów do nauki języka angielskiego. Większość decyzji należała do uczniów, co było głównym motywatorem do działania. Uczniowie angażowali się w pracę nad projektem, starali się być dokładnymi, by efekt ich pracy był jak najlepszy.

Praca przy wykonaniu plakatu miała tez pełnić funkcję integrująca, uczniowie współpracowali ze sobą, wymieniali pomysłami, argumentowali swoje zdania.

Uczniowie rozwijali umiejętność analizowania i twórczego myślenia. Wymagania projektowe przyczyniły się do rozwijania ich wyobraźni i kreatywności.

Uczestnictwo dzieci w projekcie ujawniło ich zdolności, zainteresowania oraz ograniczenia, co było cenną informacja dla nauczyciela.

Efekty naszej pracy były systematycznie zamieszczane na Twinn space – portalu e-Twinning, na stronie szkoły oraz w szkolnych gablotkach.

 

Koordynator projektu: Monika Winkler